Ga naar de beginpagina van Nierdialyse.nl

Nieuwsoverzicht

Zoek in het nieuws

UMCG onderzoekt effect Vitamine D en zoutbeperkt dieet bij nierpatiënten

Het UMCG start in samenwerking met vier andere ziekenhuizen in Nederland een onderzoek naar de beschermende werking van vitamine D én zoutbeperking bij nierpatiënten. De verwachting is dat de toevoeging van deze combinatie aan de standaardbehandeling met medicijnen zal leiden tot minder nierschade.

11/1/2012

Minder zout eten, minder nierfunctieverlies bij chronische nierziekte

Patiënten met chronische nierziekte die goed zijn ingesteld op bloeddrukverlagende geneesmiddelen, hebben baat bij zoutbeperking. Hoe minder zout zij eten, hoe meer zij voortschrijdend nierfunctieverlies kunnen voorkomen. De kans om op lange termijn afhankelijk te worden van nierdialyse wordt daarmee verkleind.

2/12/2011

Medicatie na niertransplantatie kan veilig omlaag

Bijna één op de tien niertransplantatiepatiënten ontwikkelt enkele jaren na een transplantatie kanker. Meer dan de helft daarvan overlijdt hieraan. Kanker is na hart- en vaatziekten de meest voorkomende doodsoorzaak bij deze patiënten. Belangrijke aanleiding voor deze complicatie is de afweerremmende medicatie die patiënten krijgen.

30/11/2011

Risico op nierfalen bij diabetes in kaart gebracht

De nieren filteren afvalstoffen uit het bloed en scheiden die uit in de urine. Wanneer patiënten met diabetes een hoge bloedsuikerspiegel hebben, kunnen de nieren teveel bloed gaan filteren. Hierdoor kunnen de nieren uitgeput raken en hun functie niet langer goed vervullen, zodat er eiwitten in de urine komen.

10/10/2011

Hormoon voorspelt voortijdige sterfte nierpatiënten

Hoge spiegels van een specifiek hormoon kunnen voorspellen welke nierpatiënten hartproblemen zullen ontwikkelen, dialyse zullen krijgen of voortijdig sterven. Dat hebben onderzoekers van de University of Colorado School of Medicine in Denver, Verenigde Staten, ontdekt.

15/9/2011

Nierstichting investeert drie miljoen euro in twee nieuwe onderzoeksconsortia

Met een subsidie van drie miljoen euro geeft de Nierstichting het startsein voor twee universitaire onderzoeksconsortia met als doel de toepassing van nieuwe wetenschappelijke inzichten in de oorzaken en behandeling van nierziekten te stimuleren.

14/9/2011

Niertransplantatie succesvoller door behandeling hersendode donor

Wanneer een hersendode nierdonor wordt behandeld met complement-remmende medicijnen, neemt de kans op een succesvolle transplantatie toe. Zo verbetert de kwaliteit van leven van transplantatiepatiënten aanzienlijk en wordt de wachtlijst voor transplantatie korter. Dat blijkt uit onderzoek van promovendus Jeffrey Damman in een diermodel.

6/9/2011

Nieuwe websites binnen MediStart Netwerk over acne en littekens

Per heden zijn twee nieuwe websites toegevoegd aan het MediStart Netwerk: www.puistjes.nl en www.littekens.nl. Deze websites behandelen uiteraard de onderwerpen acne en littekens.

5/8/2011

Matig met zout beter dan meer medicijnen bij chronische nierziekte

Het matigen van zoutgebruik maakt bij chronische nierpatiënten de werking van RAAS-medicijnen op bloeddruk en eiwitverlies veel effectiever. Een zoutbeperking tot 6 gram per dag, het niveau dat wordt aanbevolen in de richtlijnen voor gezonde voeding voor de algemene bevolking, is hiervoor voldoende.

27/7/2011

Eigen dialysecentrum nierpatiënten regio Boxmeer

Maandag 4 juli gaan de deuren van het Dialysecentrum Boxmeer officieel open. Het Dialysecentrum Boxmeer is opgericht door het UMC St Radboud en het Maasziekenhuis Pantein in Boxmeer. In het centrum werken internisten-nefrologen van beide ziekenhuizen intensief samen.

1/7/2011

(advertenties)
Stuur deze pagina door naar een vriend Stuur deze pagina door naar een vriendE-mail een vriend(in)
Print deze pagina uit Print deze pagina
Voeg Nierdialyse.nl toe aan je favorieten! Favorieten
(advertenties)